Monday 3 October 2016

ISU SEMASA MENGENAI AMALAN SYIRIK DAN KHURAFAT

http://hotreload2u.blogspot.my/2011/11/hmetro-taktik-datuk-musnah-perniagaan.html

       Demikian Islam meletakkan perniagaan sebagai aktiviti yang mulia.Selain itu,perniagaan adalah ibadat dan juga sunnah baginda S.A.W.Bahagialah peniaga yang amanah kerana mereka dijanjikan balasan syurga bersma para nabi,orang soleh dan syuhada.Namun demikian,jika dilakukan luar batasan syariat Islam maka boleh mengundang padah baik di dunia mahupun akhirat.Akibat terlalu mengejar keuntungan,ada peniaga yang mencari pelaris dan tangkal untuk memajukan perniagaan.Pelaris itu biasanya melibatkan penggunaan barangan tertentu secara tradisional iaitu bomoh.Berjumpa bomoh kerana jualan tidak maju,makanan tidak sedap dan adakalanya dilakukan sihir oleh bomoh supaya orang bertumpu ke kedainya.Perbuatan ini dilarang dan haram dalam islam.Pelaris itu pula datang pelbagai bentuk.Ada yang menggunakan objek,gambar rajah,azimat atau tangkal.Ada warung atau gerai makan yang meletakkan dalam bingkai,huruf tertentu dalam petak yang digabungkan seakan-akan ayat suci al quran atau doa tertentu tetapi tidak difahami langsung.Ini juga mungkin sejenis pelaris.Untuk menggapai hajat maju dalam perniagaan,mereka tidak sayang melabur puluhan ribu ringgit malah ada yang mencecah ratusan ribu.Ada yang terjebak dalam perkara khurafat dan membayar ribuan ringgit untuk sebentuk cincin yang kononnya membawa tuah dan ada juga yang ‘membeli’ ayat seribu dinar dengan harga yang tinggi untuk digantung di premis perniagaan.Ada juga segenlitir bomoh yang bertopengkan agama.Mereka berjubah,menyimpan janggut dan berserban sebesar bakul tetapi semua itu hanyalah untuk mengaburi pandangan masyarakat.Jangan kita terperangkap dengan bomoh sebegini waima berstatus kiai sekalipun.Tanpa disedari,perbuatan berkenaan boleh menyebabkan syirik kerana kita percaya boleh mendatangkan pulangan lumayan sedangkan yang memberikan rezeki kepada manusia ialah Allah SWT.Hukum perbomohan adalah harus dengan syarat tidak mengandungi perkara-perkara yang bertentangan dengan syarak.Dalam sejarah islam,memang wujud cara pengubatan tertentu sepertimana yang dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat.Selain cara-cara biasa,mereka juga menggunakan doa-doa,khusus bagi mengubati penyakit-penyakit tertentu.Walaupun bagaimanapun,penggunaan tangkal azimat adalah haram dan syirik jika mengandungi perkataan-perkataan yang tidak dapat difahami maknanya,berdasarkan sihir,yang memuja hantu syaitan dan jin iblis atau yang mengandungi benda-benda najis dan kotor.Para peniaga juga mesti meletakkan keyakinan bahawa rezeki itu daripada Allah .Sebagai manusia kita perlu berikhtiar.Bagi peniaga ikhtiar mereka sepatutnya menyediakan makanan yang lazat,premis yang bersih serta harga berpatutan.Dengan demikian,insya-Allah perniagaan makanan mereka akan maju.Seperkara lagi,sesibuk mana sekalipun kita dengan aktiviti perniagaan,hakikatnya seruan Allah itu adalah perkara utama yang mesti didahulukan.Jangan kerana berniaga,solat ditinggalkan.Ingatlah firman Allah SWT yang bermaksud :”(Ibadat itu dikerjakan oleh)orang yang kuat imannya yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual beli daripada menyebut serta mengingati Allah dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat;mereka takutkan hari(kiamat)yang padanya berbalik balik hati dan pandangan.”(an-Nur:37).


     
        
          Islam adalah agama tauhid iaitu agama yang berasaskan iman kepada keesaan Allah yang Maha Kuasa,maka ukuran sempurna atau tidaknya islam seseorang adalah bergantung kepada kesempurnaan tauhidnya.Namun demikian,masih terdapat di kalangan sesetengah umat islam yang belum benar-benar sempurna tauhid mereka.Ini adalah kerana mereka mencampur adukkan fahaman khurafat dalam akidah mereka yang bertentangan dengan dasar tauhid.Orang Melayu kebanyakannya begitu mengambil berat dalam perkara-perkara yang berhubung dengan adat,sehingga ada pepatah melayu yang menyatakan ‘Biar mati anak jangan mati adat’.Pepatah ini menunjukkan betapa kuat dan kukuhnya pegangan orang orang melayu tentang adat istiadat mereka.Persoalannya golongan manakah yang mengadakan dan memperkenalkan adat istiadat dan perkara khurafat tersebut dan sejak bilakah mulanya adat istiadat dan perkara khurafat itu telah bertapak dalam masyarakat melayu?Persoalan yang lebih besar dan penting ialah adakah adat istiadat yang diamalkan oleh orang-orang melayu itu bertepatan dan selari dengan hukum syarak atau bertentangan sama sekali dengan hukum syarak?Amalan Khurafat ialah perbuatan atau perkara-perkara yang menyalahi hukum syarak yang masih terdapat dalam aktiviti masyarakat melayu moden sehingga ke hari ini.Kepercayaan yang telah kuat bertapak dan berakar umbi dalam masyarakat melayu itu seolah olah telah terjadi satu pegangan mesti dilakukan dalam majlis-majlis atau perayaan tertentu.Apakah maksud KHURAFAT?khurafat adalah perkataan arab yang diasaskan dari akar kata .Dalam kamus al-Marbawi khurafat itu dibei makna cerita karut atau karut marut.Al khurafat juga disebut sebagai percakapan yang tidak betul sama sekali.Istilah khurafat telah diterima pakai di dalam masyarakat melayu dan pada umumnya diketahui maksudnya kerana ianya semacam menjadi bahasa melayu.Khurafat maksudnya kepercayaan karut yang direka-reka dan diadakan untuk membentuk suatu keyakinan tentang akan berlakunya baik atau buruk terhadap sesuatu kerja berpandukan kepada perbuatan dengan mentafsirkan kejadian it uakan membawa bala bencana atau membawa tuah keberuntungan.Sebenarnya banyak perkara khurafat yang dilakukan oleh masyarakat melayu antara contohnya ialah apabila ada majlis perkahwinan.Begitu juga apabila ada sesuatu kematian,dan selepas kematian mesti diadakan kenduri masuk kubur dan memakan kain kelambu kaabah.









No comments:

Post a Comment